lördag 19 maj 2012

Världen är bra liten...


Igår förmiddag var jag hos tandläkaren för att dra ut min vidsomstand (jag har, eller hade rättare sagt, bara en). Jag skulle vara där 40 min i förväg för att få lugnande medicin. Egentligen är jag inte tandläkarrädd, men det där med att dra ut tänder tycker jag är läskigt! Dessutom har jag hört väldigt många skräckhistorier från folk som fått sina visdomständer utdragna. Min sambo drog ut en förra året (en fredag), de höll på i fyra timmar och fick ändå inte ut den! Han var helt färdig efteråt och fick åka till tandkirurgen på måndagen för att ta bort den. Min ämnesgranskare hade dragit ut fyra stycken, den första hade den kvinnliga tandläkaren inte orkat dra ut så hon fick hämta en manlig tandläkare. Roten satt så hårt i käkbenet att de slet av en nerv, för den delen av ansiktet domnar på henne när det är kallt ute... Behöver jag säga att hon drog ut resten av tänderna hos tandkirurgen? Hur som helst var jag inställd på det värsta och nöjd med att få lugnande medicin innan!

När tandsköterskan hämtade mig frågade hon om jag var från Dalarna. Hon listade ut det på mitt gårdsnamn (Gästgivar). Så jag berättade att det kom från Nås, där min mamma kom ifrån. Då säger hon att hon kände en person från Nås när hon var yngre, min mamma! Världen är bra liten... Det gick bra att ta ut tanden iaf, eller det blev en liten bit av roten kvar för den satt så fastkrokad. De tror att den kommer att stötas ut av kroppen, men jag ska ändå tillbaka på kontroll om nån vecka. Nu känns det knappt nånting, jag äter iofs värktabletter men på P har jag förstått att jag hade tur. Jag tycker att jag förtjänade det, men tanke på att jag hade sån otur med tanden som sprack! Än är det iofs inte över, jag kan fortfarande få inflammation i käkbenet och om rotbiten inte ploppar ut av sig självt måste den opereras ut...

När vi åt lunch igår så ville jag inte behöva tugga, eftersom jag inte vill att det ska komma ner mat där tanden var. På P sydde de över kinden för att det skulle undvikas, men inte på mig. Vi hade planerat lättuggad mat, men för att slippa tugga så körde jag den i matberedaren. Ser rätt osmakligt ut, men smakade inte så illa. Efter att ha skickat en bild till syster så tipsade hon om bra saker man kan äta utan att behöva tugga.
Min mat till höger, ser det inte smaskigt ut?

2 kommentarer:

  1. Jag har också dragit ut visdomständer, sist tog det bara 5 minuter sedan var det klart. De andra gångerna tog det några minuter längre, men det var inga problem efteråt. Visst värkte det något efteråt, men inte värra att jag stod ut med det. Så detta med att dra ut visdomständer kan vara olika från person till person.

    SvaraRadera
  2. Skönt att det gick bra! Det glömde jag fråga när du messade bilden på maten, men jag antog det eftersom du inte skrev något om det :-)

    SvaraRadera