onsdag 16 maj 2012

Liftarens guide till galaxen

I januari bestämde jag mig för att det vore kul att läsa lite klassiska böcker. Då jag bara hade en hum om vilka böcker som räknades som klassiker så googlade jag. Jag frågade även på biblioteket och där blev jag introducerad för en bok som hette "1001 böcker du bör läsa" (eller nåt liknande...). Till slut bestämde jag mig iaf för att läsa "Emma" av Jane Austen. Det var en mysig, må-bra-bok som jag läste ut på ungefär en vecka. Den rekommenderas varmt! Strax innan jag läst ut den var jag och P i Västerås för att hälsa på min storasyster och hennes sambo. Till kvällen skulle vi se film och en av filmerna som kom på förslag var "Liftarens guide till galaxen", men jag ville inte se den eftersom jag nån gång har tänkt att jag skulle ta och läsa boken. Det visade sig att syster hade boken hemma, så jag lånade med den hem. Den kanske inte räknas till de klassiska klassikerna, men den är väl lite kult ändå?

Boken jag lånade var en samlingsvolym och det är den första boken som heter "Liftarens guide till galaxen", men jag läste alltså alla fem böckerna. Böckerna handlar om Arthur Dent som bor på planeten Jorden. Efter några oförutsedda händelser hamnar han och hans vän Ford Prefect ute i rymden där de försöker klara sig igenom en mängd äventyr och händelser på bästa sett. Till sin hjälp har de reseguiden "liftarens guide till galaxen", där man kan få veta det mesta om de flesta ställen. Här följer några citat (hämtade från http://www.livet.se/ord/k%C3%A4lla/Douglas_Adams):

"Det finns ingenting som för mig mera deprimerad än att behöva se planeter utplånas. Utom möjligen att befinna mig på dem när det händer."


"Det är en konst att flyga, eller snarare ett knep. Knepet består i att lära sig kasta sig till marken och missa."


"Du lever och lär. Hur som helst, du lever åtminstone."


"I begynnelsen skapades universum. Detta har gjort många väldigt upprörda och har blivit uppfattat som ett dåligt drag."


"Jag bestämde mig för att jag var en citron i ett par veckor. Jag roade mig med att flyta omkring i gin och tonic".


"Inget färdas fortare än ljuset, förutom det möjliga undantaget av dåliga nyheter, som följer sina egna regler."

I början tyckte jag att boken var lite jobbigt skriven, annorlunda liksom, men efter ett tag kom jag in i det och började tycka att den var ganska fyndig. Jag satt inte som klistrad vid boken och läste den från pärm till pärm, men det var inte för att den var tråkig. Det hände saker hela tiden och det gällde hela tiden att hänga med, för något som verkade helt orelevant när det togs upp kunde komma med ett tag senare och då var det värt att det förklarats i första läget.

I söndags läste jag ut boken och jag får nog säga att jag är glad att jag läste den. Det var en annorlunda bok, men på sitt sätt var den bra och jag gillade den.


1 kommentar: