onsdag 23 maj 2012

Hungerspelen

För ett tag sen sa min låtsassyster J till mig att hon hade läst en bok som hon trodde att jag skulle gilla och när hon var och hälsade på för snart två veckor sen hade hon med sig boken.

"Hungerspelen" av Suzanne Collins.

Boken utspelar sig i framtidens Nord Amerika. Det är inte det Nord Amerika, utan något har hänt och de kvarlevande människorna i distrikt som ligger kring en huvudstad. En gång gjorde folken i distrikten uppror, men regimen vann och sen dess anordnas ett "hungerspel" varje år för att folken i distrikten inte ska glömma vem som bestämmer. Till hungerspelet lottas en flicka och en pojke, mellan 12 och 18 år, från varje distrikt till att delta. De förs till huvudstaden och efter några dagar sätts de på en arena. 24 deltagare och den sista överlevande vinner. Huvudpersonen är Katniss, en 16-årig flicka, som blir den som ska representera sitt distrikt tillsammans med en pojke hon knappt känner.

Boken klassas som en ungdomsbok, men vad gör det? Jag gillade ju Harry Potter serien och Twilight böckerna! Jag började att läsa boken i söndags, när jag låg ute och solade hela dagen, och på måndag eftermiddag var jag klar. Den gick verkligen inte att lägga ifrån sig för att den var så spännande. Nu vill jag läsa bok två och tre och funderar på om jag ska vänta tills jag får dem från biblioteket (det var kö!) eller om jag ska köpa dem på studs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar