onsdag 18 april 2012

Vegetariskt idag!

Dagens middag består av en favoritsoppa: Gyllengul linssoppa. Den är smaskens och dessutom helt vegetarisk!

Här kommer receptet:
1 gul lök
1 pkt saffran (½ g)
3 fasta potatisar
3 dl röda linser
1 l vatten
1 msk tomatpure
1 tsk citronsaft
1 tärning grönsaksbuljong
Örtsalt
Svartpeppar
Lite rapsolja

-Hacka löken ganska smått och fräs den i oljan.
-Häll i saffran och fräs lite till.
-Skölj linjerna och skala potatisen. Skär potatisen i små kuber.
-Häll i vattnet (om det kokas upp i vattenkokare går det snabbare).
-Häll i potatis, linser, tomatpure, buljong, citronsaft och kryddor.
-Låt koka i ca 20 min (tills det blir rätt grötigt).

4 kommentarer:

  1. Ser gott ut, ska återkomma när jag testat.
    Kram / P

    SvaraRadera
  2. Jorå, det blev gott, kanske var jag snål med saltet.
    Kan tänka mig att det blir gott med litet Hoki fisk till och vitt bröd. Varför inte litet vitt vin också.
    Kram / P

    SvaraRadera
  3. Vilken skön blogg du har Sara!

    Detta recept är nu testat, till och med den militanta köttätaren här hemma tyckte det var mycket gott :)

    /Ank09

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Hoppas att jag kan inspirera till mer matlagning =)

      Radera