lördag 21 april 2012

Lakritsfestivalen och PMS

Jag är just hemkommen från Stockholm, där jag och min vän J varit på lakritsfestival. För nån vecka sen hittade jag av en slump hemsidan till lakritsfestivalen och lakritsälskare som jag är ville jag så klart gå. För att fiska efter sällskap la jag upp länken på facebook för att se om någon nappade. Inom kort hade jag och J bestämt att vi skulle gå!

I morse åkte jag så till Stockholm C och därifrån gick vi tillsammans till Münchenbryggeriet där festivalen ägde rum. Bra med en promenad innan för att få upp aptiten lite, tro mig när jag säger att det behövdes!

Vi spenderade ungefär två timmar inne på festivalen och har smakat så mycket lakrits att vi inte behövde äta nån lunch. Jag har testat rålakrits, lakritssmoothie, sockervadd med salmiakpulver, australiensisk lakrits, isländsk lakrits och många olika kombinationer av lakrits och choklad (något som var en favorit för oss båda). 

Jag hade två förhoppningar för dagen. Den ena var att hitta lakritspulver, för det ska jag använda till en tårta jag ska baka inom kort. Mitt andra mål var att hitta den choklad/lakrits som jag upptäckte i Nya Zeeland när jag var där för knappt 6 sex år sen. Lakritspulver var inget problem alls, det fanns på flera ställen. Vad gäller den andra, lite mer osäkra förhoppningen, så hittade jag två ställen där de sålde lakritschoklad från Nya Zeeland och av samma märke som jag blivit så förälskad in. Hurra! Jag köpte även fem choklad/lakritspraliner, två med viol och tre med lakritsfudge. Mums!

När vi skulle hem var det mycket skönt med en liten promenad innan vi, helt färdiga, kollapsade på tåget. Vilken underbar dag =)

I förrgår fick jag förresten mina böcker och i "Lakrits: En kärleksförklaring i svart" stod följande att läsa (sid. 35): "Lakrits mot PMS. Många kvinnor vittnar om att de får mindre problem med PMS och mensvärk om de äter lakrits innan de ska ha mens. Förklaringen kan vara att lakritsrot innehåller fytoöstrogener, det vill säga växtämnen som liknar östrogen, kroppens egna könshormon." Alltså fritt fram för lakrits innan mensen, vilket är bra för mig eftersom jag ofta får ett stort sug av lakrits just då. Kanske hänger det ihop? Min kropp kanske vet att den behöver lakrits, ljuva tanke!

Nedan följer några bilder från vår dag på lakritsfestivalen.
Här är J utanför ingången. Vi var där tidigt och det var inte så mycket folk, hade det varit kö (som när vi gick) hade vi ändå fått smita före eftersom vi köpt förköpsbiljetter =)

Lakritsrot.

 Här ser jag  kanske lite lustig ut, hur som helst äter jag en lakritstryffel. Mums!
 Provsmakning av lakritssmoothie.
 Här är vi vid ingången, på väg hem.
Mina smaskiga inköp =)

1 kommentar:

  1. Mumms...det måste ha varit en kulinarisk upplevelse om man kan säga så om en lakritsfestival. Antar att det finns olika kvalitet och smak på lakrits?
    Roligt att du tittade det du sökte efter. Var det lika gott som du hade förväntat dig?
    Kan ju vara så, att när man ätit något gott på semester och sedan provar de hemma så smakar det inte riktigt likadant. Kanske platsen och tillfället gör det till en speciell upplevelse.

    SvaraRadera