onsdag 25 april 2012

Tom Kha Gai (typ)

Tom Kha Gai är en mycket god thailändsk soppa, på thai betyder namnet "kyckling galangal soppa". Det här receptet fick jag för några år sen av en av mammas elever (hon är hushållslärare på en kockutbildning). Eller man kan väl säga att det här är en variant av det receptet...

Tom Kha Gai (4 pers)
600 g kycklingfilé
2 burkar kokosmjölk (alt. 1 burk kokosmjölk och 2,5 dl matlagningsgrädde)
1 stång citrongräs
2 kaffir limeblad
1 msk fisksås
1 bit galangalrot (den har jag inte alltid med och det blir gott ändå)
1 msk olja
1 lök eller 2 scharlottenlökar
2-4 vitlöksklyftor
1 paprika
200 g färsk broccoli (eller en paprika till)
  • Skär löken i lagom stora bitar (ca 1*1 cm) och hacka vitlöken smått.
  • Stek lök och vitlök i oljan.
  • Skär under tiden upp kyckling i bitar (ca 2*2 cm). Skär även upp citrongräset i ca 2 cm långa bitar och skiva galangalroten.
  • Häll på kokosmjölken och låt den koka upp.
  • Ha i citrongräs, limeblad, galangalrot, fisksås och kyckling då kokosmjölken kokat upp.
  • Låt sjuda i 15-20 min. Skär under tiden upp paprika i bitar (ca 2*2 cm).
  • Häll i paprika och broccoli och låt sjuda i ytterligare 5-10 min.
  • Njut!
Tom Kha Gai.
Ibland har jag även i 0,5-1 tsk röd currypasta, vilket också blir mycket gott! Idag kommer vi att äta soppan som en gryta med ris till och så var jag förbi systemet för att köpa två stycken Singha (thailändsk öl) också! När jag gör soppan som gryta tar jag bara en burk kokosmjölk och ungefär 1 dl matlagningsgrädde.

Kaffir limeblad.
Citrongräs.


Thailändsk öl.





4 kommentarer:

  1. Åh vad gott med thaimat och lyx med en kall Singha till!

    SvaraRadera
  2. jenny fagerström27 april 2012 kl. 16:02

    mm det lät gott med soppa
    köper du kaffir limeblad och galangalrot i nån thai butik? för det finns väll inte i vanliga afärer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både limebladen och galangalroten har jag tidigare köpt på coop forum och kanske på willys nån gång, så de borde kunna finnas i vanliga matbutiker =)

      Radera