tisdag 24 april 2012

3*6 rågbröd

Det var min syster som hittade receptet i Annas kokbok för många år sen. Brödet är enkelt att göra eftersom man inte behöver knåda degen nåt och det är dessutom mycket gott. Det var längesen jag gjorde detta bröd, men nu var det dags!

3*6 rågbröd
50 g jäst
6 dl vatten
6 dl rågmjöl
6 dl vetemjöl
1-2 tsk salt
2 msk olja
(jag hade i lite valnötter också, smaskens!)

  • Lös upp jästen i vatten som är 37 grader. 
  • Blanda i resten av ingredienserna, degen ska vara kladdig.
  • Låt jäsa 30-45 min.
  • "Fös" ut degen i önskad form på en plåt med bakplåtspapper. Jag brukar fösa ut degen som en rektangel som täcker hela plåten.
  • Låt jäsa i 30 min. Sätt på ugnen på 225 grader.
  • Skär skåror i brödet efter hur stora du vill att bröden ska bli, t.ex. 4*4 eller 4*5 (om du gjort en rektangel). Nagga sedan brödet med en gaffel.
  • Grädda mitt i ugnen i 15-20 min.
Så här blev mina bröd idag. De jäste lite dåligt och ser därför lite platta ut, de brukar bli mycket fluffigare. Men gott blev det ändå =) 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar