tisdag 17 april 2012

Väntar med spänning på nya böcker

För typ en månad sen var jag med i en online-fokusgrupp där man under två dagar skulle diskutera vad man hade för förväntningar på arbetslivet och lite om en viss bransch. Det blev inte så mycket diskussion, men som tack för att man var med fick man ett online-presentkort på valfritt ställe. Jag valde så klart Adlibris, där jag oftast handlar böcker när jag är sugen på nåt nytt. För de 300 kr som presentkortet var på fick jag boken "Lakrits: en kärleksförklaring", två engelska pocketböcker av Nicholas Sparks och två svenska pocketböcker av Paulo Coelho. Dessa författare är två favoriter!

Sparks skriver romantiska romaner, något jag är väldigt svag för. En av fördelarna (?) är att de inte alltid slutar lyckligt. Jag gillar det, för annars skulle böckerna lätt bli lite förutsägbara. Fast det är ju härligt med lyckliga slut förstås... =) Coelhos böcker är däremot lite mer livsfilosofiska, handlar lite om att finna sig själv (typ) och jag blir alltid väldigt inspirerad av att läsa hans böcker.

En annan bok som jag varmt kan rekommendera är "Eat, pray, love" av Elisabeth Gilbert. Det är en så härlig bok som definitivt kommer att läsa igen!

6 kommentarer:

  1. Vilka Coelhoböcker var det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Veronica bestämmer sig för att dö" och "Pilgrimsresan" =)

      Radera
  2. Började på pilgrimsresan förra året. Den är intressant, i gränslandet mellan realism och fantasi :-)

    SvaraRadera
  3. Coelho och Sparks tycks vara intressanta författare med böcker som inte har alltför förutsägbart slut, det tycker jag låter bra. Ska öppna mina ögon för dessa författare och ge dom enchans.

    Själv håller jag på med en bok som heter "Bilden av Orienten" skriven av Tomas Björk. Han undersöker hur svenska konstnärer och fotografer under 1800-talet skildrade haremsinteriörer, beslöjade kvinnor, sultaner, moskéer och krigshändelser i "Orienten". I bild och text florerade fördomar och välkännda stereotyper och ett återkommande tema var att västerlandet representerade en övelägsen civilisation och hade en icke ifrågasatt mission att hjälpa länderna i det underutvecklade Orienten.
    Så trångsynta de var på den tiden (tyvärr finns det även människor som är det idag också).

    Kram / P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att Sparks är nåt för dig, om du inte gillar romantiska böcker. Däremot Coelho =)

      Radera