lördag 23 juni 2012

Midsommar

Midsommar för mig är vara hemma i Dalarna, att få vara på "landet". Förra året fick jag vara på landet, men inte i Dalarna. Jag och P hade nämligen lite midsommar fest i hans barndomshem. I år ville jag åka hem, men eftersom vi var uppe förra helgen kändes det lite onödigt att åka hem. Samtidigt kände jag mig inte så sugen på en stor fest som förra året, när hela midsommardagen gick åt till att städa. Så vi hörde runt lite vad folk skulle göra, för att se om vi kunde få ihop något. Till slut blev det bestämt att vi skulle fira midsommar med P's jobbarkompis och hans tjej. Jag var lite nervös för det, alltid läskigt att umgås med folk man inte känner liksom... Men det blev kanon!
Så här såg vår kyl ut inför midsommar.
Det är kul att fixa mat =)

De kom igår vid lunch och då åkte vi ut till fina Ulva kvarn för att äta sill-picknick.Vi hade tänkt på allt, utom att ta med en filt att sitta på. Men det gick bra ändå! Efter lunchen var det dags att påbörja midsommarfemkampen som vi bestämt att vi skulle ha. Första grenen var minigolf. Jag slog tre spikar och det slutade med att jag och P vann den grenen =)

Jag fokuserar på att skjuta bollen!
Efter minigolfen åkte vi hem och körde gren 2, att äta ett digestivkex och sen vissla så fort som möjligt. Här var jag värdelös! När hela kexet var inne i munnen var det som att all saliv bara försvann, det blev snustorrt! Jag började skratta och smulorna flög över hela balkongen. Jag skrattade så att jag inte kunde tugga och sen satte jag i halsen. Det tog mig 1 min 47 s innan jag kunde vissla. För de andra tog den runt 1 min. Den här grenen förlorade vi. Nästa gren var mobilyatzy. Det förlorade vi också.

Till middag grillade vi och åt på vår innergård. Det var lite kyligt så vi gick in så fort vi ätit klart. Då var det dags för den fjärde grenen: Rappa Kalja! Trots att jag var rätt dålig så ägde P och vi vann =)Halvvägs åt vi efterrätt, en tårta som jag hittat i Buffé (http://www.ica.se/Recept/koladrom-med-daimgradde-och-jordgubbar-715220/).

Midsommartårta på mitt nya, fina tårtfat
(som jag fått i examenspresent av moster M).
Den femte grenen var kubb, men det orkade vi inte köra igår så vi fick vänta med ett avgörande till idag. Tyvärr förlorade vi, vilket innebar att vi förlorade femkampen. Men roligt var det =)

Idag har vi slappat i soffan, sett på film och ätit pizza =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar