söndag 17 juni 2012

Dop

I helgen har jag och P varit uppe i Dalarna på dop. Det var min bonussyster och hennes tjejs dotter som döptes. Tillställningen i kyrkan var ganska händelserik! Prästen hade ett "band" runt halsen där hon hade handavtryck från barn hon döpt och så stod deras namn under avtrycket. Överst fanns ett namn som jag tror att vi alla reagerade på när vi hälsade på prästen, Luzifer... Min storasyster frågade om det och prästens svar var att de haft ett samtal med föräldrarna, som hänvisat till att namnet faktiskt betyder "ljusbringare". Jag kollade upp det på Wikipedia: "I förkristen romersk mytologi betecknade det latinska orden Lucifer planeten Venus när den visade sig som morgonstjärna i gryningen, vilket identifierades med den motsvarande grekiska stjärnguden Fosforos. Ingen av dessa två gudomar var förknippad med de negativa associationer som senare skulle kunna knytas till namnet genom kristendomens läroutveckling och bibelns översättning till latin." (http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucifer). Men de flesta kristna förknippar nog ändå namnet med djävulen... När jag läste detta kan jag inte låta bli att undra om grundämnet "fosfor" är döpt efter guden Fosforos?

Först gick dopet iaf bra, men sen blev den lilla upprörd. Hon grät och skrek i massor, speciellt när prästen höll henne. Tydligen gillar hon inte när någon annan än hennes mammor håller i henne. Hennes kusin satt dock tyst hela tiden. Efteråt var det dags för fotografering och då snubblade prästen på den där bänken som står vid altaret, den som man knäböjer vid (någon som vet vad den heter?). Hon hade snubblat lite på den två gånger tidigare, men den här gången ramlade hon.

Efter fotograferingen somnade sötnosen och sov genom hela lunchen och presentöppningen. Efter det var det  många som ville hålla i henne och plötsligt verkade det som att hon tyckte att det var ganska okej =)

När vi fick vår inbjudan till det här dopet så började jag fundera på om det kanske skulle bli ett bröllop också. Många gör ju så... Jag planterade idéen hos P, storasyster och mamma. De trodde inte heller att det var omöjligt. Så, för att kunna överraska tillbaka köpte jag, P och syster en bröllopspresent. Fast nåt bröllop blev det inte!


2 kommentarer:

  1. Det lät som en trevlig tillställning.

    Det stämmer att fosfor kommer av Φωσφόρος som är grekiska och betyder ljusbäraren (latin: Lucifer), vilket syftar på "Morgonstjärnan", alltså planeten Venus.
    Fast du har rätt, i dagens läge syftar Lucifer till Hin Håle själv och det sänder iväg fel information tycker jag. Speciellt om det sitter på en präst.

    Knixarbänken kanske det heter?

    Herr P (inte densamme som Herr P den yngre)

    SvaraRadera