torsdag 14 juni 2012

Kycklingwok och vit chokladmousse - en födelsedagsmiddag

Igår fyllde P år. Det första jag gjorde efter att vi vaknat till var att sjunga "Ja må han leva", med bettskenan i =) Fast jag tror inte att det spelade nån roll, vi var ändå så yrvakna! Presenten var att vi (i slutet av maj) gick på Juvenalorderns spex "Scener ur ett missförstånd", mycket roligt.

Till kvällen fick P bestämma maten så då åt vi kycklingwok med hoisinsås och cashewnötter och till efterrätt blev det vit chokladmousse.

Mumsig kycklingwok!

Ännu mumsigare chokladmousse med hallon!

Woken är väldigt enkel och här kommer receptet:

För 4 personer, ca 20 min.

600 g kycklinglårfilé (vi tog kycklingfilé, gick också bra!)
70 g osaltade cashewnötter
5 dl vatten
1 tsk salt
6 salladslökar
2 paprikor, gärna olika färger
2 torkade piripiri (som alternativ går färsk spansk pappar eller sambal oelek också bra)
1 msk rapsolja
1 ½ msk japansk soja
2 ½ msk hoisinsås


  1. Rosta cashewnötterna i en torr stekpanna på medelvärme tills de fått färg. Ta upp och låt svalna.
  2. Putsa och skär filéerna i ca 2 cm stora bitar. Koka upp vatten och salt i en wok (eller gryta). Lägg i kycklingbitarna och koka dem ca 5 min. Ta upp dem med en hålslev och häll bort vattnet.
  3. Ansa och strimla salladslökarna. Kärna ur och strimla paprikorna. Krossa piripirin.
  4. Fräs de kokta kycklingbitarna i olja i woken i ca 1 min. Tillsätt salladslök, paprika och piripiri och stek ytterliggare ca 2 min. Tillsätt soja och hoisinsås och vänd runt ca 30 sekunder. Blanda ner de rostade cashewnötterna och servera med ris.
Här kommer recept på chokladmoussen också, för 4 personer.

2 dl grädde
100 g vit choklad
100 g bär för garnering
  1. Bryt chokladen i mindre bitar och smält bitarna på låg värme tillsammans med grädden. När chokladen precis smält, häll upp blandningen i en burk och ställ i kylen åtminstone över natten (ska helst göras 24 h innan servering).
  2. Häll upp blandningen i en skål och vispa upp den till en lös mousse. Den blir snabbt tjock så var aktsam så att den inte blir för stabbig.
  3. Lägg upp i portionsglas och servera med färska bär.


Här kommer två andra bilder också, som jag tog på vägen hem från SLU i måndags.

Så här såg det ut mot SLU, alltså där jag kom ifrån.

Så här såg det ut in mot stan. Jag hann tack och
lov hem innan regnet började vräka ner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar