måndag 2 juli 2012

Yoga, kantarellpaj och brödbak

Hela förra höstterminen och hela vårterminen har jag gått på yoga en gång i veckan. Nu när sommaren började tyckte jag först att det var skönt att vara ledig den där extra kvällen i veckan, men idag kände jag att  jag saknade det. Så när jag kom hem från jobbet körde jag ett yogapass på min yogamatta (som jag använder alldeles för sällan). När jag var klar kändes det mycket skönt i kroppen =)

Min yogamatta på plats i vardagsrummet.
Efteråt så började jag och P göra kvällens middag, kantarellpaj! Det var P som hittade receptet på internet (http://www.recept.nu/ernst_kirchsteiger/paj_och_pizza/mjol/ernsts_kantarellpaj/). Vi hade lite gula kantareller i frysen sen förra året och lite torkade trattkantareller. Sen hade vi ju också kantarellerna som vi hittade i lördags =)

Svamp på stekning.
Hackade soltorkade tomater och purjo.
Färdig paj, mycket god =)
När pajen var kvar rörde jag ihop två filmjölksbröd. Lika bra att passa på när ugnen ändå är igång och dessutom var vårt bröd slut. Detta är ett mycket gott och enkelt bröd.

Sofias frukostbröd (en limpa)
3 ½ dl vetemjöl
3 dl grahams- eller rågmjöl
1 tsk bikarbonat
0,75 tsk salt
½-1 dl russin
½-1 dl nötter (valnötter är min favorit, med det går bra helt utan också)
0,25 dl sirap
3 ½ dl filmjölk

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Smörj och mjöla sen en brödform (1 ½ l). Blanda sen mjöl, bokarbonat och salt i en bunke. Tillsätt resten och rör om. Degen ska vara kladdig! Häll upp degen i formen och grädda längst ned i ugnen i 35-45 min. Mums!!


Bröd i ugn =)

1 kommentar:

  1. MUMS! Jag ska börja hänga hemma hos er när det är middagstid :)

    SvaraRadera