söndag 1 juli 2012

Ett oväntat fynd och en mycket god middag

Igår var jag och P ute vid högarna för en eftermiddagspromenad. Jag gick/sprang ofta där förut innan jag och P flyttade ihop. Det är nog det enda jag saknar med min gamla lägenhet, närheten dit ut. I alla fall så hittade vi lite kantareller när vi var där. Lite oväntat redan i juni, men å andra sidan har jag läst i DN (tror jag det var) att de redan kommit. Det passade bra just nu eftersom vi ska äta kantarellpaj nån dag i veckan som kommer (vi har kvar svamp sen förra året).

Årets första kantareller =)

Till middag igår åt vi "Pulled Pork", som min jobbarkompis E tipsat mig om. Först slår man på ugnen på 125 grader och sen tar man en bit benfri fläskkarré (vår bit var 1,3 kg och räckte till 5 port), saltar och pepprar runt hela och lägger biten i t.ex. en gjutjärnsgryta m lock. Sen skalar man och klyftar två gula lökar, dessa slängs ner runt köttet. Sen skalar man en hel vitlök och lägger ned de hela klyftorna i grytan. Sist häller man på ca 3 dl barbequesås med hickorysmak (gillar man inte hickory kan man säkert ta nån annan). Locket läggs på och grytan ställs på ett galler i nedre delen av ugnen i ca 4-5 timmar (köttet är klart när det nått en innertemperatur på 80-85 grader).

Benfri fläskkarré, lök och vitlök täckt med hickorysås.
När köttet är klart tas det ur ugnen och så ska man dra isär det med en gaffel (därav namnet) och röra runt det i såsen.

Färdigt kött!
 Vi missade den detaljen i receptet och skar i stället upp skivor av köttet, det gick också bra!

Köttmästaren fick uppdraget att skära!
 Till köttet hade vi köpt surdegsbröd, avokado, rödlök, paprika och gräddfil.

Nu är middagen nästan klar!
Brödet skar vi i ganska tjocka skivor och sen rostade vi det. Sen la vi ihop våra mackor och de var smaskens!!!
Mums!
Detta är ett recept som tar lite tid, men det är mycket enkelt och jag kan varmt rekommendera det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar