onsdag 15 augusti 2012

Läkemedelsrester

Så här i semestertider är jag lite dålig på att blogga, det finns ju så mycket annat att göra! Men idag när jag bläddrade igenom min tidning "Ny Teknik" så hittade jag en intressant artikel som jag tycker är värd att nämna.

Så blir vattnet fritt från medicin

Artikeln handlar om att avloppsvattenreningsverken kanske måste börja rena vattnet från läkemedelsrester. Detta görs inte idag, utan vattnet renas från närningsämnen för att förhindra övergödning och syrefria bottnar. Men nu är det alltså på tapeten att gränsvärden för läkemedelsrester ska införas. Några riktiga bovar är syntetiska hormoner (som finns i p-piller) och diklofenak (som t.ex. finns i Voltaren). Källa: Ny Teknik 2012-08-16

Bilden nedan är ett foto från tidningen och berättar hur man kan minska sina utsläpp av läkemedel!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar